Våra kunders egna reseberättelser

Vi jobbar ständigt med att utveckla vår kvalitet för att du som resenär skall få en fantastisk reseupplevelse och komma hem med en massa härliga minnen.

Här kan du ta del av våra resenärers egna erfarenheter och låta dig inspireras av deras reseberättelser. I listan nedan kan du välja det land som du är intresserad av.

Denna resa kommer vi att alltid ha med oss

Hej,
Sänder en hälsning från ett varmt o soligt Indien. Allt har fungerat bra hittills och vi vill redan tacka för en fantastisk bra planerad resa med trevliga och kunniga guider. Tack vare den fantasiska guiden så fann Camilla det hon sökte. Nu har vi några dagar kvar i Kovalam och vi njuter i solen. Denna resa kommer vi att alltid ha med oss.
Hälsningar
C&B

Allt har fungerat perfekt, till och med fantastiskt väder!

Hej,

Tack för en fantastisk resa! Den har verkligen gett oss minnen för livet! Allt har fungerat perfekt, till och med fantastiskt väder. Bra guider, lyxiga hotell med jättebra lägen. Trevligt upplägg!

När vi kom till Kapstaden och träffade Carlos började han att fråga oss varför vi ville åka på vinprovning framför att åka till Godahoppsudden. .Ja, vad svarar man på det!! Vi valde dock att göra resan som ni offererat för vi tänkte att eftersom resan upplevdes väldigt genomtänkt så finns det nog en anledning varför ni valt vinlandskapet framför Godahoppsudden. Om det nu skulle finnas möjlighet att välja olika alternativ vore det trevligt om de alternativen finns beskrivna i er resebeskrivning precis som ni skrivit angående Robben Island. Det är lite jobbigt när man får frågan på plats och måste fatta snabba beslut.

Det var verkligen trevligt/bra att vi kunde få möjlighet att åka upp på Taffelberget på söndagen när det inte gick på lördagen!!

Fråga 1: Ja, jag kan verkligen tänka mig att åka med er igen. Det här är andra resan jag gör med er.

Fråga 2: Ja, det kan jag. Jag har redan rekommenderat en föreningskompis.

Fråga 3: Om det finns möjlighet till alternativ som Godahoppsudden vore det trevligt om det framgår i er resebeskrivning. En av anledningarna till att jag väljer er är att jag inte hinner planera resan själv.

Med vänlig hälsning

Maria

Tack för en fantastisk resa, bra hotell, bra organiserat, god mat och kunniga guider som gett oss många trevliga upplevelser och minnen som vi kommer att bära med oss

Resan startade söndag den 10 juli ifrån Arlanda med destination Doha. Vi lämnade ett sommarfint Sverige för att åka mot vintern. I Doha mellanlandade vi och möttes där av en enorm värme trots att det var mitt i natten. Vi köade oss igenom säkerhetskontrollen och lyckades så småningom ta oss mot vårt plan till Johannesburg.

På förmiddagen den 11 juli landade vi i Johannesburg och mötte vår guide Cornelis. Vi åkte in mot Johannesburg och Cornelis berättade om Sydafrika och pekade på olika intressanta byggnader och platser. Så småningom kom vi till Constitution Hill och blev guidade genom byggnaden av Cornelis. Efter det fortsatte vi till Soweto och fick en rejäl guidning i Soweto, Mandela House och Hector Pieterson muséet. Vi åt lunch tillsammans med Cornelis på en restaurang, med afrikansk buffé, gott! Åkte till Sandton och vårt hotell. Utmärkt hotell och bra läge!

Tisdag den 12 juli började vi med tidig frukost och sedan bar det av mot Panorama Route och Krugerparken. Det blev en lång resa men vi fick ta del av det afrikanska landskapet och de små samhällena längs vägen. Så helt plötsligt uppenbarade sig Panorama Route. Vilken härlig väg! Vi gjorde ett stopp vid Blyde River Canyon, det var häftigt. Fortsatte så färden mot Bourke´s Luck Potholes och de var också väl värda ett besök! Slutligen stannade vi till vid God´s window. Fantastisk vy men jag tror att Blyde River Canyon var häftigare. Vid fyratiden fanns det möjlighet att äta lunch men vi insåg att det är ju lika bra att fortsätta till hotellet och den mysiga och goda buffén utomhus i mörkret som väntade oss.

Nästa dag började med sovmorgon. Turen fortsatte sedan mot Krugerparken. Bland de första djur vi såg (i 70km/h på väg mot lodgen) var noshörning. Noshörning är det djur vi inte lyckats se när vi varit i Tanzania. På plats fick vi de underbaraste hyddor man kan tänka sig. Den goda lunchen intogs på verandan med utsikt över vattenhålet. Eftermiddagens safaritur bjöd inte på så många djur men att beskåda noshörning och lejon på nära håll är inte allt för tokigt och sen få lyssna på vår kunniga ranger Garth var väldigt intressant. Kvällen bjöd på en utsökt 3-rätters middag.

Torsdag den 14 juli. Garth ringde och väckte oss 05.30, det är dags för morgontur. Först smakade det gott med lite kaffe/the och kakor. Sen kröp man ner under filten och värmeflaskan bredvid i den öppna safarijeepen. Vår tracker Stranger spanade och lyste med lampan. Morgonen grydde och nu såg vi betydligt fler djur. Vi närmade oss Big Five. Leoparden fattades. Vi hittade lejonen som fällt en buffel. Honorna hade omringat bytet och vaktade det. Frukost väntade när vi kom tillbaka. Därefter var det dags för en vandring på savannen. Det blev spännande. Jag och min son Gustav hamnade sist i ledet och på väg ner mot vattenhålet där de sett en flodhäst får vi syn på en annan flodhäst en bit upp på höjden. Garth trodde först inte på Gustav när han berättade det men sen får även han syn på den och förstår då att de är två som går åt varsitt håll. Nu måste större försiktighet tas. Gustav får lite senare syn på en noshörning som också är väldigt nära oss. Då får vi stå alldeles stilla. Lunch samtidigt som hela buffelhjorden badar och dricker vatten i vattenhålet. Efter lunch ville ungdomarna bada. Vi hade blivit tillsagda att det var väldigt kallt i vattnet och att man är modig om man badar. Vi insåg dock snabbt att är man van att bada i en svensk sjö så är det inga problem att bada i den ”kalla” poolen. Därefter började eftermiddagsturen med fokus på att leta efter leoparden. Men leoparden ville inte visa sig. Mysigt med dricka och snackspaus vid solnedgången mitt ute på savannen.

15 juli. Sista morgonsafarin. Nu med fokus på leoparden. Morgonen började dock med att studera lejonhanens frukost. Han åt bit för bit, slet och drog i buffeln. Sedan fortsätta färden. Stranger spanade i marken efter spår och Garth körde. Plötsligt fick jag syn på leoparden mitt på vägen en bit längre fram. Tog ett tag innan alla fattade att det är leoparden. Garth satte nu fart ut i terrängen, vi körde över stock och sten, inte ens träd stoppade oss. Vi fick syn på den igen men den var för skygg för kameran. Big Five på två timmar (ingen annan grupp fick syn på den)!! Tråkigt att lämna Lukimbi!!! Anländer Kapstaden på eftermiddagen. Här möttes vi av Carlos. Vi bodde på ett lyxigt hotell på den bästa platsen i Kapstaden. Mysigt att strosa runt i hamnen.

Lördag den 16 juli tog vi båten till Robben Island. Förmiddagen ägnades åt ett intressant besök där. Tur att vinden inte var värre utan att vi kunde ta oss till och från ön. På eftermiddagen blåste det upp ytterligare så trots klarblå himmel så var linbanan upp på Taffelberget stängd. Vi tog en tur till en annan utsiktsplats och en tur runt i staden istället.

Söndag den 17 juli fortsatte resan mot vinlandskapet utanför Kapstaden. Vi besökte de mysiga orterna Stellenbosch och Franschhoek. Fantastiskt landskap. I Franschhoek var det Bastillienfest så det var verkligen feststämning där med mycket folk ute på gatorna. Vi valde att ta en tur till staden även fast det var fest där. Vi passade på att prova Boerewors (sydafrikansk korv). Det smakade bra! Det var intressant att få besöka Aunura vingård. Rundvandring i fabriken och provsmakning. Vi hade även vinprovning på Boschendal, dock ingen rundvandring där. Carlos visade oss också fängelset som Mandela var på de sista två åren. Eftersom vi var så snabba så gjorde vi ett nytt försök på eftermiddagen med att åka upp på Taffelberget och den här gången lyckades det. Det var otroligt pampigt (klarblå himmel även denna dag).

Måndag förmiddag var det då dags att ge sig iväg till flygplatsen och flyga hem igen.

Tack för en fantastisk resa, bra hotell, bra organiserat, god mat och kunniga guider som gett oss många trevliga upplevelser och minnen som vi kommer att bära med oss. Vädret har dessutom varit toppen (svenskt sommarväder när det är som bäst)!

Maria, Lasse, Gustav och Karin

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42