Våra kunders egna reseberättelser

Vi jobbar ständigt med att utveckla vår kvalitet för att du som resenär skall få en fantastisk reseupplevelse och komma hem med en massa härliga minnen.

Här kan du ta del av våra resenärers egna erfarenheter och låta dig inspireras av deras reseberättelser. I listan nedan kan du välja det land som du är intresserad av.

Tack för en fantastisk resa, bra hotell, bra organiserat, god mat och kunniga guider som gett oss många trevliga upplevelser och minnen som vi kommer att bära med oss

Resan startade söndag den 10 juli ifrån Arlanda med destination Doha. Vi lämnade ett sommarfint Sverige för att åka mot vintern. I Doha mellanlandade vi och möttes där av en enorm värme trots att det var mitt i natten. Vi köade oss igenom säkerhetskontrollen och lyckades så småningom ta oss mot vårt plan till Johannesburg.

På förmiddagen den 11 juli landade vi i Johannesburg och mötte vår guide Cornelis. Vi åkte in mot Johannesburg och Cornelis berättade om Sydafrika och pekade på olika intressanta byggnader och platser. Så småningom kom vi till Constitution Hill och blev guidade genom byggnaden av Cornelis. Efter det fortsatte vi till Soweto och fick en rejäl guidning i Soweto, Mandela House och Hector Pieterson muséet. Vi åt lunch tillsammans med Cornelis på en restaurang, med afrikansk buffé, gott! Åkte till Sandton och vårt hotell. Utmärkt hotell och bra läge!

Tisdag den 12 juli började vi med tidig frukost och sedan bar det av mot Panorama Route och Krugerparken. Det blev en lång resa men vi fick ta del av det afrikanska landskapet och de små samhällena längs vägen. Så helt plötsligt uppenbarade sig Panorama Route. Vilken härlig väg! Vi gjorde ett stopp vid Blyde River Canyon, det var häftigt. Fortsatte så färden mot Bourke´s Luck Potholes och de var också väl värda ett besök! Slutligen stannade vi till vid God´s window. Fantastisk vy men jag tror att Blyde River Canyon var häftigare. Vid fyratiden fanns det möjlighet att äta lunch men vi insåg att det är ju lika bra att fortsätta till hotellet och den mysiga och goda buffén utomhus i mörkret som väntade oss.

Nästa dag började med sovmorgon. Turen fortsatte sedan mot Krugerparken. Bland de första djur vi såg (i 70km/h på väg mot lodgen) var noshörning. Noshörning är det djur vi inte lyckats se när vi varit i Tanzania. På plats fick vi de underbaraste hyddor man kan tänka sig. Den goda lunchen intogs på verandan med utsikt över vattenhålet. Eftermiddagens safaritur bjöd inte på så många djur men att beskåda noshörning och lejon på nära håll är inte allt för tokigt och sen få lyssna på vår kunniga ranger Garth var väldigt intressant. Kvällen bjöd på en utsökt 3-rätters middag.

Torsdag den 14 juli. Garth ringde och väckte oss 05.30, det är dags för morgontur. Först smakade det gott med lite kaffe/the och kakor. Sen kröp man ner under filten och värmeflaskan bredvid i den öppna safarijeepen. Vår tracker Stranger spanade och lyste med lampan. Morgonen grydde och nu såg vi betydligt fler djur. Vi närmade oss Big Five. Leoparden fattades. Vi hittade lejonen som fällt en buffel. Honorna hade omringat bytet och vaktade det. Frukost väntade när vi kom tillbaka. Därefter var det dags för en vandring på savannen. Det blev spännande. Jag och min son Gustav hamnade sist i ledet och på väg ner mot vattenhålet där de sett en flodhäst får vi syn på en annan flodhäst en bit upp på höjden. Garth trodde först inte på Gustav när han berättade det men sen får även han syn på den och förstår då att de är två som går åt varsitt håll. Nu måste större försiktighet tas. Gustav får lite senare syn på en noshörning som också är väldigt nära oss. Då får vi stå alldeles stilla. Lunch samtidigt som hela buffelhjorden badar och dricker vatten i vattenhålet. Efter lunch ville ungdomarna bada. Vi hade blivit tillsagda att det var väldigt kallt i vattnet och att man är modig om man badar. Vi insåg dock snabbt att är man van att bada i en svensk sjö så är det inga problem att bada i den ”kalla” poolen. Därefter började eftermiddagsturen med fokus på att leta efter leoparden. Men leoparden ville inte visa sig. Mysigt med dricka och snackspaus vid solnedgången mitt ute på savannen.

15 juli. Sista morgonsafarin. Nu med fokus på leoparden. Morgonen började dock med att studera lejonhanens frukost. Han åt bit för bit, slet och drog i buffeln. Sedan fortsätta färden. Stranger spanade i marken efter spår och Garth körde. Plötsligt fick jag syn på leoparden mitt på vägen en bit längre fram. Tog ett tag innan alla fattade att det är leoparden. Garth satte nu fart ut i terrängen, vi körde över stock och sten, inte ens träd stoppade oss. Vi fick syn på den igen men den var för skygg för kameran. Big Five på två timmar (ingen annan grupp fick syn på den)!! Tråkigt att lämna Lukimbi!!! Anländer Kapstaden på eftermiddagen. Här möttes vi av Carlos. Vi bodde på ett lyxigt hotell på den bästa platsen i Kapstaden. Mysigt att strosa runt i hamnen.

Lördag den 16 juli tog vi båten till Robben Island. Förmiddagen ägnades åt ett intressant besök där. Tur att vinden inte var värre utan att vi kunde ta oss till och från ön. På eftermiddagen blåste det upp ytterligare så trots klarblå himmel så var linbanan upp på Taffelberget stängd. Vi tog en tur till en annan utsiktsplats och en tur runt i staden istället.

Söndag den 17 juli fortsatte resan mot vinlandskapet utanför Kapstaden. Vi besökte de mysiga orterna Stellenbosch och Franschhoek. Fantastiskt landskap. I Franschhoek var det Bastillienfest så det var verkligen feststämning där med mycket folk ute på gatorna. Vi valde att ta en tur till staden även fast det var fest där. Vi passade på att prova Boerewors (sydafrikansk korv). Det smakade bra! Det var intressant att få besöka Aunura vingård. Rundvandring i fabriken och provsmakning. Vi hade även vinprovning på Boschendal, dock ingen rundvandring där. Carlos visade oss också fängelset som Mandela var på de sista två åren. Eftersom vi var så snabba så gjorde vi ett nytt försök på eftermiddagen med att åka upp på Taffelberget och den här gången lyckades det. Det var otroligt pampigt (klarblå himmel även denna dag).

Måndag förmiddag var det då dags att ge sig iväg till flygplatsen och flyga hem igen.

Tack för en fantastisk resa, bra hotell, bra organiserat, god mat och kunniga guider som gett oss många trevliga upplevelser och minnen som vi kommer att bära med oss. Vädret har dessutom varit toppen (svenskt sommarväder när det är som bäst)!

Maria, Lasse, Gustav och Karin

Tack för en fantastisk upplevelse:-)

Hej,

Nu är vi hemma efter en fantastisk liten rundresa i Egypten på 10 dagar! Vi är verkligen supernöjda med resan, allt har fungerat jättebra. Våra boenden var väldigt fina med bra standard och de två guiderna vi hade var trevliga och hjälpsamma med massa kunskap att dela med sig av. Det var väldigt intressanta och häftiga platser som vi besökte, varje dag var det något nytt och spännande. För oss var det perfekt att avsluta med några dagar i Hurghada för sol och bad för man blev ganska sliten av alla tempel och gravbesök den första veckan, trots att det var så intressant. Den här resan kommer verkligen vara ett minne för livet, vi kunde inte vara mer nöjda!

Svar på frågorna:

1. Kan Ni tänka Er att resa med oss igen? Om inte - varför?

Ja absolut, allting flöt på så otroligt bra och inga problem längs vägen alls! Resan var fantastisk och så välplanerad, allt gick så smidigt.

2. Kan Ni tänka Er att rekommendera oss till vänner och familj? Om inte - varför?

Absolut! Det har jag redan gjort :)

3. Vad tycker Ni att vi kan förbättra?

Kan inte komma på någonting!

Tack för en fantastisk upplevelse:-)

Ha det bra!

Liza och Hanna

Sammanfattningsvis var resan en toppenresa

Hej Helga,

Tack för en underbar resa!

När vi landade i Kairo möttes vi, före passkontrollen, av Orientenresors representant som tog oss, och vårt bagage, genom både passkontroll och tull ut till en mötande minibuss för vidare transport till hotellet. På morgonen möttes vi av samma representant samt en guide och chaufför som guidade oss i den koptiska delen av Kairo. Ett historiskt möte vi inte kommer att glömma. Efter lunch bar det iväg till flygplatsen och vidare transport till Luxor. Det var samma fina omhändertagande när vi åkte. Det var bara att följa med representanten. Han fixade det som behövdes. Kändes lite lyxigt.

I Luxor möttes vi inne på flygplatsen med samma höga service som i Kairo. Vi fick en ny guide som var med oss hela Nilenkryssningen. Kändes tryggt. Vi anlände till Luxor på eftermiddagen så vi han se både Karnak och Luxor templen innan vi åkte till båten. En imponerande, både syn men även historielektion. Vi hade en av båtens två sviter. Utsikt både framåt och åt sidan och en egen balkong med stolar. maten ombord var himmelsk god. Flera rätter att välja mellan. Det var sällan vi visste exakt vad vi åt. Vi passade på att prova på lite av allt.

Kryssningen på Nilen var en upplevelse och njutning. Att glida fram i ett lugnt tempo och njuta av både omgivningen och solstolen på däck var underbart. Samtidigt som vi gjorde utflykter på morgnarna innan båten skulle fortsätta. En upplevelse att både få se de historiska platser som vi bara läst om och även se gatulivet. Omtumlande.

Väl i Aswan besökte vi Höga dammen. Ett imponerande byggprojekt. Dagen efter flög vi vidare till Abu Simbel. Templet som räddades från att försvinna under vattnet. Resan var värd vart enda öre. Efter detta flög vi vidare till Kairo. Samma fina bemötande. Transport till Hotellet.

Det blev till att stiga upp tidigt för bilfärd längs ökenvägen till Alexandria. Där tillbringade vi dagen med att bland annat besöka Biblioteket, Katakomberna och Kastellet. kastellet är byggt på platsen där fyrtornet en gång stod. Både intressant och storslaget.

Dagen efter besökte vi pyramiderna. Vi köpte biljetter så vi kunde komma in i den största pyramiden. Det var en storslagen känsla att klättra upp i pyramiden. Klättringen slutade i en stor gravkammare med en ofantlig sarkofag. Det är ett minne för livet. Efter pyramiderna åkte vi till Saladins citadellet och Alabastermosken. Efter lunch blev det Egyptiska museet. Där såg vi det som man hittade i Tutankamons gravkammare. Vi passade på att besöka utställningen med mumier. Ett besök där man verkligen kände historiens vingslag. Väl tillbaka på hotellet var det dax att börja packa för vidare transport till flygplatsen tidigt nästa morgon.

Sammanfattningsvis var resan en toppenresa. Både ett väl bemötande och omhändertagande av Orientenresors personal. En guidning som väckte mersmak och intresse för det vi såg. Vi valde De Lux-varianten. Det är något vi varmt kan rekommendera. Nilenkryssningen var både en historisk resa men även en underbar avkoppling. Vi kan varmt rekommendera resan.

På frågorna så kan vi absolut tänka oss att resa med Orientenresor igen! Vi har redan rekommenderat er och kommer att fortsätta att göra så. På frågan om det finns något att förbättra så skulle det vara att gå i Kairo, ledsagad av guiden. Kanske inte en shoppingtur, men något åt det hållet. Att kunna bli en del av gatulivet.

Vänliga hälsningar

Stellan och Maud

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42