Våra kunders egna reseberättelser

Vi jobbar ständigt med att utveckla vår kvalitet för att du som resenär skall få en fantastisk reseupplevelse och komma hem med en massa härliga minnen.

Här kan du ta del av våra resenärers egna erfarenheter och låta dig inspireras av deras reseberättelser. I listan nedan kan du välja det land som du är intresserad av.

Vi har haft en helt magiskt, overklig toppen-resa!!!

Hej!

Veckan i norr med behaglig, torr värme och enastående palats, fantastiskt god mat,

trevligt bemötande och miljoner sinnesintryck

Till veckan i Kerala med plantager, kryddodlingar, vackra stränder, frodig grönska, lugnet

Palmer.

Taj Mahal och Husbåts-kryssningen i Backwaters stack ut extra

Enda minuset är knappt ett dygns magsjuka näst sista dagen.

Vi kan absolut tänka oss att resa med er igen. Allting har fungerat perfekt.

Trevlig personal, kunniga guider, säker chaufför.

Positivt med att ha samma chaufför en längre tid/sträcka!

Helt klart att vi rekommenderar er till vänner och familj.

Tips: Vi reagerade lite på att dricks-verksamheten verkade lite annorlunda i Kerala än i norra.

I Kerala verkade de förvånade eller tycka att det var nedlåtande när representanterna fick dricks.

Var det så eller var det bara en känsla vi fick?

//Mia

STORT TACK för en fantastisk resa!!

Hej Ahmed

Tack för Ditt mail.

Du får ingen reserapport av mig men vi är MYCKET NÖJDA med hela resan. Upplägget, guiden, hotellen, maten, flyget  etc.

Mycket serviceminded människor både här i Sverige och i  Jordanien.

Vi kan absolut tänka oss att resa mer er igen.

STORT TACK för en fantastisk resa!!

Mari T

Vi fick rysningar båda två när vi klev in!

Hej!

Här kommer vår reseberättelse från vår resa till Marrakech. Resan har fungerat alldeles utmärkt och vi kan mycket väl tänka oss resa med er igen och även rekommendera er till andra. Vad som kan förbättras vet vi inte riktigt, man kan alltid bli bättre men vi kan nog inte komma på vad.

Vänligen

Anna-Maria och Helena

Dag för dag

Lördag

Vi landade på lördagen i Marrakech och blev mottagna av vår perfekta guide, Omar. Det var några till som skulle med i transferbussen in till Riad Karmela i centrala Marrakech. Chauffören kunde inte köra ända fram med sin minibuss men det kom en man med en kärra och gick med oss i de trånga gränderna. Vi kom fram till Riaden. Vi hade höga förväntningar på vårt boende efter vad vi sett på hemsidan. Vi fick trots det rysningar båda två när vi klev in. Av välbehag! Det var så fint och vackert. Som att kliva in i en saga. När vi dessutom förstod att vi blev uppgraderade från ett standardrum till en trerumslägenhet så var vi ju förstås helt överväldigade. Vilken start på resan!

Vi hade innan vi landat bestämt oss för att bara stanna på riaden första eftermiddagen och invänta halvdagsturen dagen därpå, för att kunna orientera oss. Men vi ändrade oss. Vi fick en fin genomgång av riadens värd hur vi hittade till Djemaa El-Fna och till soukerna, var vi kunde äta osv. Så ingen rast och ingen ro – Vem bryr sig att vi gick upp 3.30 på morgonen när vi kommit till ett sådant fantastiskt ställe. Så innan kvällen kom hade vi både hunnit dricka myntathe på terrassen till Café de France, handlat nötter, fikon och dadlar på torget och varit inne i soukerna och köpt kuddfordral och sjal. Visserligen var det säkert överpris men vi hade i alla fall prutat och lärt oss en del.

Middagen åt vi uppe på den vackra terrassen på Riad Karmela. Fantastisk god traditionell 3-rättersmiddag. Det gick även att få en flaska vin till. Sedan sov vi gott kan vi lova.

Söndag

Idag hade vi bestämt tid 9.30 med Omar. Han kom till lobbyn punktligt. Vi började med att åka minibuss och det var samma chaufför som hämtat oss vid flygplatsen. Han var med på alla utflykterna under veckan. Tryggt och skönt, även han mycket punktlig och vänlig.

Vi besökte flera vackra ställen, ett f.d. kungligt palats. Vi gick i de judiska kvarteren, dit hade vi inte tagit oss på egen hand. Vi var i koranskolan och gick bland gränderna inne i Medinan och naturligtvis soukerna. Han visade oss matställen och vi stannade på ett ställe för kryddor och örter och fick en ljuvlig nackmassage med arganolja förstås. Han berättade om Marrakechs historia och nutid. Precis på en perfekt nivå. Med det menar vi att vi inte blev översköljda med årtal och historiska människor som vi alla fall aldrig skulle kunna komma ihåg. Utan det var som sagt på en nivå som tilltalade oss. Det vi frågade om fick vi alltid svar på. Omar var också mycket vänlig utan att vara påträngande eller insmickrande. Han hade dessutom humor. Ja, vi gillade honom helt enkelt båda två.  Den här turen skulle ta 3 timmar. Vi var ute i 4 timmar så vi fick ut väldigt mycket av det.

På eftermiddagen tog vi det lite lugnt och gick sedan tillbaka till Djemaa El-Fna. Vi åt middag på en av alla terrasser.

Måndag

Idag var det dags för halvdagsturen Trädgårdar och konst i Marrakech. Det var också mycket välorganiserat. VI började i med museet dela Palmeraie. Där var vi ensamma konstigt nog för det var ett mycket besöksvärt ställe. Den marockanska konsten där var fantastiskt fin och naturligtvis var det fint även ute. Framför allt imponerade kaktusträdgården.

Så var det dags för Yves Saint Laurent och trädgården Majorelle. Den överträffade förväntningarna även om det var väldigt mycket folk där. Här hade vi kunnat stanna lite längre, fast vi förstod att vi tog bra tid på oss ändå. Det uttryckte chauffören – men utan irritation.  Men det var så mycket att se. Vi hann ta en kopp kaffe i det fina kaféet.

Nästa stopp var vid den konstgjorda sjön. Inte så jättekul eller vackert men ändå viktigt att se. Vatten är ju inte självklart och samtidigt livsviktigt. Här förstod man verkligen den imponerande vattensamlingen och dess vikt för att bevattna odlingarna runt om i staden.

Vi blev avsläppta mitt på Djemaa El-Fna. Åt vår lunch på stan och var sedan hemma på riaden. Det var bara så härligt att vara där också. På kvällen åt vi bara lite enkelt på hotellet. Den här kvällen var det lite kall blåst så de dukade inne istället för på terrassen.

Tisdag

Å vi har ju glömt att berätta om frukostarna. Även de serverades på terrassen. Vi kunde äta där varje morgon. Helt fantastiskt fint bland Bouganville och vacker mosaik. Frukosten passade oss fin fint. Uppskattade framför allt det goda kaffet, färsk frukt, det goda vita brödet, omelett och så yoghurt förstås!

Ja, nu var det utflykt i bergen som gällde. Vi åkte iväg med Omar och chaufför. Med säkerhetsbälte på. VI blev till och med stoppade av polisen mitt ute på landsbygden för en koll så att alla hade säkerhetsbälte på. Bara att sitta och titta ut över landskapet och förundras över våra olika sätt att leva våra liv var ju en utflykt i sig. Första stoppet var en lokal marknad. Det var helt overkligt att vara där och så fantastiskt. Vi var i stort sett de enda turisterna och vi kände oss verkligen udda och samtidigt välkomna. Omar gick omkring och pratade med sina bekanta. La en slant i någons hand. Det var fint att se.

Så åkte vi vidare och kom i bergen och till en berber by. Vi fick myntathe och prova på honung, olja och smör. Intressant att se ett hem från insidan och en liten inblick i hur de lever enligt tradition i generationsboende.

Vi hade ett stopp hos en keramiker och där fick vi naturligtvis handla och gjorde också så. Vackra saker och i mängder.

Nästa stopp var hos en producent av arganolja. Här fick vi dofta och känna och köpa förstås. Det gjorde vi förstås.

Så åkte vi vidare upp i bergen och fick gå en liten bit på vägen för att njuta av utsikten över Atlasbergen och känna på den friska luften.

Sedan åkte vi vidare till sista stoppet där vi åt vår lunch.

Så tog det en timme tillbaka så den här turen var också betydligt mer innehållsrik och längre än utlovat. Vi var tillbaka vid fyratiden. Härlig dag. Vi åt lite lätt på riaden den kvällen också.

Onsdag

Den här dagen hade vi hamam inbokat på eftermiddagen. Så vi bestämde oss för att ha en riktig spa-dag. Vi var kvar på riaden och låg i de fina solstolarna på terrassen. Vi slappade och läste och njöt av den vackra miljön hela förmiddagen och sedan tog vi en sallad ute. Vi gick tillbaka till riaden och hade vårt hamam där. Underbart skönt. Det gick också att lägga till behandlingar till väldigt förmånliga priser jmf med Sverige. En skön dag som vi avslutade med en trerätters middag på riaden.

Torsdag - fredag

Nu hade vi två dagar kvar och då hade vi inga inbokade aktiviteter. Det var nu vi skulle ta oss runt i soukerna och shoppa på egen hand. Det gjorde vi och vi hade riktigt roligt och vi gjorde fina inköp. Det var inte lätt att pruta och vi kände oss inte helt bekväma men det gick bättre och bättre och på slutet var vi riktigt nöjda med oss själva som förhandlare. Det finns väldigt mycket vackert att handla. Självklart varierar kvaliteten, men det är ju också en del av tjusningen att gå runt och titta och välja bland allt. Vi fortsatte med att äta lunchen ute på stan och sedan middagen på kvällen. Det passade oss  bra. Mycket intryck på dagen gjorde att vi var ganska trötta på dagen och vi uppskattade maten på riaden samtidigt som miljön var så fin. Servicen var också väldigt god och alla var väldigt vänliga och uppmärksamma.

Lördag

Nu var det dags att åka hem. Som ofta när man varit borta och haft det riktigt bra så kändes det som att det var både väldigt länge sedan vi kom och som om vi kommit alldeles nyss. Det handlar nog om att kunna vara där på riktigt och ha möjlighet att släppa vardagen hemma. Det kunde vi verkligen på den här resan och resmålet och arrangemanget hjälpte till.

Tack för ett fint arrangemang!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40